China: Who cast the single ‘no’ vote against Xi Jinping?

Xi Jinping was elected president of China on Thursday with 99.86 percent of the vote. Delegates at the annual meeting of China’s parliament, the National People’s Congress, pick the president, and only one person voted against him, the Wall Street Journal reported.

That begs the question: Who’s the lone wolf who cast the “no” vote?

Citizens on Chinese social media were immediately consumed with speculation, so much so that the word “no vote” was censored by the authorities on sites like Sina Weibo, the South China Morning Post reported.

GlobalPost senior correspondent Benjamin Carlson was monitoring the Chinese internet from Hong Kong on Friday.

"The hunt is on for the one 'no' vote against Xi's highly choreographed and pre-ordained 'election' yesterday," Carlson reported:

On Weibo, everybody's wondering whether a.) the person will be punished horribly, as happened to the one "nay" vote against Mao Zedong. Or b.), whether this is a good sign for democracy that at least SOMEone voted his or her conscience, and didn't follow orders. There's also theory c.) which is that Xi voted against himself as a show of humility.

By certain historical accounts, Zhang Dongsun, the CPPCC delegate believed to have cast the single “no” vote against Mao Zedong becoming head of China’s communist government in 1949, paid a heavy price for his ballot, the South China Morning Post reported.

He was arrested at age 82, two years into the Cultural Revolution, and later died in Beijing's Qincheng prison, according to the South China Morning Post.

One microblogger guessed the “no” voter was Li Yuanchao, the new vice president, who was shut out of the Communist Party’s Politburo Standing Committee last October, the Wall Street Journal reported. Others thought it could be a politician who misses the lavish banquets and airport greeting ceremonies that Xi has banned in an effort to improve the Communist party’s image.

More from GlobalPost: China’s bureaucrats get new rules of behavior from Xi Jinping

It’s possible that the one “no” vote was tacitly arranged by the Communist party, the Wall Street Journal reported.

According to the Wall Street Journal:

The production of slightly blemished vote tallies serves as a small way for the party to present the selection of new leaders as the product of “intraparty democracy,” rather than as a process dependent on the back-room horse trading among current and retired officials.

But many netizens maintain the one dissenting vote was cast by Xi himself.

“He definitely was the one who voted against himself,” one Weibo user wrote. “It’s a sign of his genuine humility.”


Explore Hunan Promote Hunan
Related Stories
Share this page
Touched Sympathetic Bored Angry Amused Sad Happy No comment
About us

Rhythm Media Group is a multi-media company, operating a US-based Chinese daily newspaper, The China Press, and the paper's website - uschinapress.com (which has mobile-app version), as well as a Beijing-based English website Sino-US.com. The group boasts 15 branch offices across the US, and a number of cultural centers focusing on culture-related business in the North America, Chinese mainland, Hong Kong and Taiwan.

Launched in September 2012, the Sino-US.com is designed to serve as a bridge between China and the US, and to keep its readership inside or outside China better informed by providing news and insights on China's current affairs, culture, life, business, people and sports.

Our Partners

About us - Contact us - Copyright - Terms of use - Privacy policy

Copyright © 2012 www.sino-us.com All Rights Reserved

京公网安备11010802011260